Teplota vody
Krytý bazén27,11 °C
Letní bazén23,34 °C
Delfínek27,36 °C

Venkovní teplota12,95 °C

Sauna

Naši saunu si můžete  prohlédnout ve >>> FOTOGALERII


 

Na Plaveckém stadionu jsou dvě sauny. Popis jejich parametrů naleznete zde >>>.

Sauna je vhodná pro zdravé osoby, pokud máte nějaké zdravotní obtíže nebo máte pochybnosti o svém zdravotním stavu, musíte se před návštěvou sauny nejprve poradit se svým ošetřujícím lékařem, který Vám stanoví případná omezení.
Saunování zvyšuje odolnost proti zánětlivým onemocněním horních cest dýchacích a civilizačním chorobám. Dále příznivě ovlivňuje bolesti kloubů a svalů, nespavost, srdeční činnost, nedostatečné prokrvení končetin, poúrazové stavy, obtíže v menopauze a únavu. Sauna je vynikajícím prostředkem pro celkovou regeneraci a relaxaci organismu.
Návštěva sauny se nedoporučuje v případě jakéhokoliv akutního infekčního onemocnění, mykóz, vysokého krevního tlaku, srdečně - cévních onemocnění, otevřených zranění, atd. Do sauny se nedoporučuje chodit bezprostředně po jídle, velmi intenzivní fyzické nebo psychické zátěži, ale také ne s pocitem hladu nebo žízně. Během celé saunové procedury se zásadně nekouří a nepije alkohol!

Do sauny nesmí osoby pod vlivem alkoholu nebo jiných drog. Děti mohou navštívit saunu pouze v doprovodu plnoleté osoby, která na ně bude po celou dobu návštěvy sauny dohlížet a zodpovídat za ně!

Základní doporučení:

  • Do sauny potřebujete alespoň jednu čistou velkou osušku nebo prostěradlo, šampon, mýdlo (vše balené v plastu), dále doporučujeme přezůvky (čisté, gumové), saunový kartáč nebo žínku, krém.
  • V šatně se svlékněte, odložte si šperky (nejlépe hned doma) a uzamkněte si svršky do skříňky. Při pobytu v sauně jsou všichni zcela nazí.
  • Ve sprše se důkladně umyjte mýdlem, umyjte si vlasy, ženy se odlíčí.
  • Před vstupem do potírny sauny musíte být důkladně osušení, jinak zhoršujete mikroklima v sauně, a tím celý proces saunování.
  • V prohřívárně si sedněte nebo lehněte. Nahým tělem se nesmíte dotýkat pryčen. Vždy musíte sedět nebo ležet na vlastním ručníku nebo prostěradle. Je vhodné sedět vždy na stejné straně ručníku nebo prostěradla – doporučuje se barevné odlišení stran. Začátečníkům se doporučuje začínat na nižších pryčnách, kde je nižší teplota a zvykat si na tepelnou zátěž postupně.
  • Uvolněte se, dýchejte zvolna, nemluvte s ostatními nebo jen šeptem. Ostatní si přišli do sauny odpočinout a Váš hovor je může velmi rušit. Kartáčování provádějte na své osušce nebo až pod sprchou - části kůže a jiné nečistoty se odplaví přímo ve sprše a neznečisťujete tak prostory sauny. Zajistěte, aby Vaše kartáčování nikoho nerušilo.
  • V okamžiku, kdy se Vaše tělo prohřeje a delší pobyt v prohřívárně by Vám již byl nepříjemný, pomalu vstaňte a odejděte ze sauny. Vždy se řiďte jen svými pocity, ne hodinami nebo porovnáváním s ostatními!!!
  • Nejprve se pod vlažnou sprchou opláchněte (smýt ze sebe pot, drobné částečky kůže) a teprve potom se začněte ochlazovat. Můžete zůstat ve sprše a postupně proudem studené vody tělo ochlazovat nebo ochlazovat tělo jen studeným vzduchem nebo využít ochlazovací bazén. Do něj vstupujte pomalu, nikdy neskákejte. Ochlazování má být dlouhé tak, jak je Vám to příjemné. Nadměrné ochlazení není vhodné.
  • Po ochlazení můžete chvíli odpočívat v odpočívárně (v sedě nebo v leže) a poté celou proceduru zopakovat (doporučuje se 3x) Délka jednotlivých procedur se řídí pouze osobními pocity, zejména neměřte délku pobytu v prohřívárně nebo v ochlazovacím bazénu!
  • Po poslední proceduře se nemusíte již umývat mýdlem, doporučuje se jen umýt si vlasy šamponem a pokožku ošetřit vhodným krémem.
  • Před, během a po saunování dodržujte pitný a stravovací režim. Řiďte se pokyny obsluhy sauny.
  • Závady na zařízení prosím ihned nahlaste obsluze. Děkujeme.

 

VĚDĚLI JSTE?
- za jednu minutu se odpaří až 10g potu, celková tvorba potu je 20 – 30g za minutu
- během saunování dochází průměrně ke ztrátě 400 – 600g potu (někdy i přes 1 000g)
- průměrná ztráta vody pocením v průběhu jednoho saunovacího cyklu činí až 1,3% hmotnosti
- ženy se potí méně než muži, děti se začínají potit rychleji

 

PITNÝ REŽIM V SAUNĚ:
Pro saunování je typická velká ztráta tekutin. I v běžném životě (bez saunování) je stále častější, že je organismus člověka nedostatečně zásobován tekutinami, což vede k dehydrataci. Výsledky takové dlouhodobé dehydratace (nedostatek tekutin) mohou být velmi nepříznivé – nejčastěji zahrnují: poškození ledvin, zvýšení krevního tlaku, zvýšené riziko tvorby močových kamenů, riziko chronické zácpy, zhoršení činnosti mozku, zvýšení rizika tvorby trombů (žilní ucpávky), atd. -  v tom případě může znamenat návštěva sauny další zvýšení rizika. Těmto stavům lze předejít dodržováním několika základních pravidel před, během a po saunování:

 

  • do sauny je nutné jít dostatečně předem zavodněn. Obzvlášť důležité je doplnění tekutin po sportovním výkonu. Doplnění tekutin musí proběhnout ještě před odchodem do sauny. V případě velkých ztrát (2 litry a více) je nutné počítat s tím, že mohou být doplněny nejdříve v průběhu 3 hodin. To proto, že jedině správné a účinné je pít za hodinu 0,8 – 1 litru.
  • Důležitý je i výběr nápoje. Před saunováním se nesmí zvýšit konzumace kuchyňské soli a cukrů. Sůl zvyšuje krevní tlak a váže na sebe v organismu vodu, to vede k oddalování tvorby potu a pocení a hrozí riziko  přehřátí. Cukr (slazené nápoje) zase zvyšuje riziko zvýšení tepelného stresu. Alkohol v malém množství sice zlepšuje prokrvení, ale je riskantní pro osoby se zvýšeným krevním tlakem, kromě toho může dojít i k úrazu. Vhodné nápoje před samotným saunováním tedy jsou: stolní pitná voda, některé minerálky (Praga, Excelsior, Magnesia. Poděbradka), pro dospělé malé množství vinného střiku, bylinkové čaje (ibiškový, šípkový, nejlépe však lipový nebo bezový – zvyšují pocení), optimální je přidat do vody trochu čerstvé šťávy z citronu nebo grepu. V zimě je optimální pít teplé nápoje, protože usnadňují začátek pocení.
  • V průběhu saunování je nejvhodnější pitná voda s trochou čerstvé ovocné šťávy. Nápoje by měly být vychlazené. V průběhu saunování se nesmí pít alkohol ! 
  • Po saunování je vhodné opět doplnit tekutiny. Vhodné jsou ředěné ovocné šťávy, voda, vše pouze mírně vychlazené. Nevhodné jsou kofeinové nápoje (Cola, Kofola, káva, černý čaj, atd.) Saunování zvyšuje intenzitu pocení i po skončení saunování, je nutné počítat s tím, že je nutné pít více ještě několik hodin po saunování. Vhodné je zvážení před saunováním a po něm, tak zjistíte ztrátu tekutin. Je vhodné doplnit ještě asi o 1 litr tekutin více, než jste ztratili. (Pokud jste vypotili 2kg, musíte do druhého dne vypít alespoň 3 litry tekutin a nepočítat vodu obsaženou v jídle.)
  • Složení potu: voda, organické a anorganické látky (minerální látky – hl. sodík, draslík, železo, stopové prvky – selen, zinek, fosfor, měď, atd., organické sloučeniny – močovina, aminokyseliny, organické kyseliny – kyselina mléčná a máselná). U těch, kteří před saunou velmi intenzivně sportovali, mohou být ztráty sodíku natolik velké, že by mohlo dojít i ke svalovým křečím, a to většinou až po saunování. Sportovci by proto měli výběru nápojů věnovat zvýšenou pozornost.
  • Výběr stravy je též důležitý, protože i tuhá strava obsahuje skryté tekutiny. Před saunováním je vhodné řídit se následujícími pokyny:
    • nejíst asi 2 hodiny před návštěvou sauny (nebo i déle, pokud byla strava obtížněji stravitelná nebo jí bylo větší množství), strava v žaludku a střevech váže poměrně velké množství krve, tím dochází ke snížení prokrvení kůže a následně se zvyšuje riziko přehřátí
    • poslední strava před saunováním by měla obsahovat lehce stravitelné potraviny (ovoce, rýži, brambory), méně vhodné jsou mléčné výrobky nebo sladké pečivo
    • po saunování není výběr jídla až tak podstatný, po pozdním saunování se doporučují opět lehká jídla a samozřejmě dostatek tekutin, nadměrná konzumace alkoholu po saunování se nedoporučuje, jelikož vede k dehydrataci a „rychlejší“ opilosti

 

Saunařské desatero

(správný postup lázně v sauně)

  • Saunující si odloží obuv, oděv, prádlo (veškeré šperky, hodinky). S sebou si vezme pouze mýdlo, ručník a osušku (prostěradlo)
  • Ve sprše se důkladně omyjeme mýdlem a osprchujeme se teplou nebo studenou vodou. Před vstupem do potírny se řádně osušíme.
  • Při první návštěvě prohřívárny si sedneme nebo lehneme na spodní lavici (na ručník nebo prostěradlo). Při pocení se doporučuje masírovat pokožku rukama nebo kartáčem a dopřát klid sobě i ostatním saunujícím.
  • Po prohřátí se před vstupem do ochlazovacího bazénku důkladně osprchujeme vlažnou vodou.
  • Do ochlazovacího bazénku vstupujeme pomalu, ponoříme celé tělo vč. hlavy (můžeme udělat i pár plaveckých temp)
  • Před dalším vstupem do potírny je nutné se opět důkladně osušit. Sedneme (lehneme) si o pryčnu výše než při prvním prohřívání. Vyšším teplotám je lepší vystavovat nohy než hlavu.
  • Cyklus prohřátí a ochlazení se opakuje zpravidla 3x. Po posledním ochlazení je dobré se znovu osprchovat vlažnou vodou a umýt si vlasy šampónem.
  • Do odpočívárny vstupuje saunující řádně osušen. Může si lehnout na lehátko zabalen do prostěradla. Měl by dopřát klidu sobě i ostatním odpočívajícím.
  • Vypocené tekutiny je dobré doplnit (minerální voda, nealko pivo, vlažný čaj atd.)
  • Po sauně se doporučuje vynechat intenzivní tělesnou námahu. Pokud následuje nerušený spánek, je dobrý pocit ze sauny zaručen.

 

Mobilní verze